اعتیاد به خرید چگونه است؟

اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید چیست؟

اعتیاد به خرید یک اعتیاد رفتاری است که شامل خرید اجباری به عنوان راهی برای احساس خوب و اجتناب از احساسات
منفی مانند اضطراب و افسردگی است.

مانند سایر اعتیادهای رفتاری، اعتیاد به خرید می تواند به عنوان یک مشغله ذهنی که منجر به مشکلاتی در سایر
زمینه های زندگی شما می شود.

اونیومانیا (خرید اجباری یا چیزی که بیشتر به آن اعتیاد به خرید گفته می شود) شاید قابل قبول ترین اعتیاد اجتماعی
باشد. در مورد آن فکر کنید: ما با تبلیغاتی احاطه شده ایم که به ما می گوید خرید ما را خوشحال می کند.

سیاستمداران ما را تشویق می کنند که به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد هزینه کنیم. و برای برخی از ما،
جذابیت خواستن چیزی وجود دارد که به نظر می رسد دیگران دارند. مصرف گرایی، با نیت خود یا نه (یا ترکیبی از آنها)،
به معیاری برای ارزش اجتماعی تبدیل شده است.

تقریباً همه تا حدی خرید می کنند، اما تصور می شود که تنها حدود  درصد از جمعیت ایالات متحده به خرید اعتیاد دارند.

اگرچه مصرف‌گرایی گسترده اخیراً افزایش یافته است، اعتیاد به خرید یک اختلال جدید نیست. این بیماری در اوایل قرن نوزدهم
به رسمیت شناخته شد و در اوایل قرن بیستم به عنوان یک اختلال روانپزشکی ذکر شد.

در مورد علائم، علل و راه های مقابله با اعتیاد به خرید بیشتر بیاموزید.

علائم اعتیاد به خرید

علائمی که نشان می دهد یک فرد ممکن است اعتیاد به خرید داشته باشد عبارتند از:

  • همیشه به چیزهایی فکر می کنند که قصد خرید دارند
  • ناتوانی در توقف خرید اجباری آنها
  • پس از خریدن چیزی، احساس سرخوشی شدیدی را تجربه می کنید
  • احساس پشیمانی یا گناه در مورد چیزهایی که خریده اند
  • مشکلات مالی یا ناتوانی در پرداخت بدهی
  • دروغ گفتن در مورد چیزهایی که خریده اند یا پنهان کردن خریدهایشان
  • باز کردن کارت های اعتباری جدید بدون پرداخت موجودی کارت های موجود
  • خرید چیزهایی که نیاز ندارند
  • وقتی استرس دارند یا غمگین هستند خرید میکنند

افرادی که با اعتیاد به خرید دست و پنجه نرم می کنند، معمولاً زمان و پول بیشتری را برای خرید صرف می کنند،
و بسیاری از آنها در نتیجه هزینه های بیش از حد خود، دچار مشکلات مالی می شوند.

اعتیاد به خرید می‌تواند شامل هزینه‌های تکانشی و اجباری باشد که باعث افزایش موقتی می‌شود.

افراد معتاد به خرید اغلب وقتی به خانه می رسند احساس پوچی و نارضایتی از خرید خود می کنند.

اقلامی که در طول یک خرید اجباری خریداری می‌شوند، اغلب بدون استفاده احتکار می‌شوند و خریداران اجباری
شروع به برنامه‌ریزی برای خرج کردن بعدی خود می‌کنند.

بیشتر آنها به تنهایی خرید می کنند، اگرچه برخی با دیگران خرید می کنند که از آن لذت می برند. به طور کلی،
خرید با افرادی که در این نوع اشتیاق برای خرید مشترک نیستند، باعث خجالت می شود.

علل اعتیاد به خرید

دلایل دقیق اعتیاد به خرید کاملاً مشخص نیست، اما عوامل متعددی ممکن است نقش داشته باشند.

سایر شرایط سلامت روان

معمولاً اعتیاد به خرید از اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع می شود، اعتیاد به خرید اغلب همراه با سایر اختلالات
از جمله اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات مصرف مواد ، اختلالات خوردن، سایر اختلالات کنترل تکانه و اختلالات شخصیتی است.

خصوصیات شخصیتی

این مشکل در کنترل میل به خرید از الگوی شخصیتی ناشی می شود که افراد معتاد به خرید در آن سهیم هستند و
آنها را از اکثر افراد دیگر متمایز می کند. اغلب از نظر عزت نفس پایین، به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند و اغلب با دیگران مهربان،
دلسوز و مؤدب هستند، اگرچه اغلب تنها و منزوی هستند. خرید راهی به آنها می دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برخی از افراد برای تلاش برای تقویت عزت نفس خود اعتیاد به خرید پیدا می کنند ، اگرچه این امر چندان مؤثر نیست.

ماتریالیسم

افرادی که اعتیاد به خرید دارند نسبت به سایر خریداران مادی‌گراتر هستند و سعی می‌کنند با جستجوی موقعیت از
طریق اشیاء مادی و کسب تأیید از دیگران، خود را حفظ کنند.

آنها بیشتر از افراد دیگر درگیر خیالبافی می شوند و – مانند سایر افراد معتاد – در مقاومت در برابر انگیزه های خود مشکل دارند.

قرار گرفتن در معرض تبلیغات

افراد مبتلا به اعتیاد به خرید ممکن است بیشتر مستعد پیام های بازاریابی و تبلیغاتی باشند که روزانه ما را احاطه می کنند.

در حالی که تبلیغات به طور کلی برای اغراق در نتایج مثبت خرید طراحی شده است و نشان می دهد که خرید منجر
به فرار از مشکلات زندگی می شود، ترفندهای بازاریابی خاصی برای تحریک خرید آنی و به طور خاص ماهیت تکانشی
افراد مبتلا به اعتیاد به خرید طراحی شده اند.

خرید عادی در مقابل اعتیاد به خرید

بنابراین تفاوت بین خرید معمولی، ولخرجی های گاه به گاه و اعتیاد به خرید چیست؟ مانند سایر اعتیادها، چیزی که اعتیاد
به خرید را از سایر انواع خرید متمایز می کند این است که این رفتار به روش اصلی فرد برای مقابله با استرس تبدیل می شود.
مردم به خرید بیش از حد ادامه می‌دهند، حتی زمانی که به سایر بخش‌های زندگی‌شان آسیب می‌زند.

خرید معمولی

  • اقلام خریداری شده مورد نیاز و استفاده می باشد
  • بدون حس اجبار
  • باعث ناراحتی مالی نمی شود
  • ولخرجی های گاه به گاه

اعتیاد به خرید

  • اقلام خریداری شده اغلب مورد نیاز یا استفاده نمی شوند
  • رفتار خرید اجباری
  • مشکلات مالی برای فرد ایجاد می کند
  • خرید بیش از حد مداوم

مانند سایر اعتیادها، مشکلات مالی ممکن است ایجاد شود و روابط ممکن است آسیب ببیند، با این حال افراد مبتلا
به اعتیاد به خرید (که گاهی اوقات به آنها “معتول به خرید” گفته می شود) احساس می کنند نمی توانند مخارج خود
را متوقف یا حتی کنترل کنند.

اعتیاد به خرید آنلاین نوعی اعتیاد به اینترنت است و افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به ویژه در برابر ابتلا به این نوع آسیب پذیر
هستند، زیرا نیازی به تماس چهره به چهره ندارد. مانند سایر اعتیادهای سایبری، احساس ناشناس بودن می کند.

آیا اعتیاد به خرید یک اعتیاد واقعی است؟

اعتیاد به خرید علیرغم سابقه طولانی خود، بحث برانگیز است و کارشناسان و مردم در مورد اینکه آیا اعتیاد به خرید
یک اعتیاد واقعی است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

مانند سایر اعتیادهای رفتاری ، برخی از کارشناسان از این ایده که خرج کردن بیش از حد یک اعتیاد است، مخالف هستند.
بسیاری بر این باورند که برای اینکه یک فعالیت اعتیاد واقعی باشد، باید یک ماده روانگردان وجود داشته باشد که علائمی
مانند تحمل جسمانی و ترک را ایجاد کند.

همچنین بین متخصصان در مورد اینکه آیا خرید اجباری باید به عنوان اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)،
اختلال کنترل تکانه (مانند دزدی اجباری یا دزدی اجباری)، اختلال خلقی (مانند افسردگی)، یا اعتیاد رفتاری
(مانند اختلال اعتیاد قمار ) در نظر گرفته شود، اختلاف نظر وجود دارد. .

اعتیاد به خرید به عنوان یک وضعیت مشخص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR) شناخته نشده است.

چگونه خرید می تواند مانند سایر اعتیادها باشد

چندین ویژگی وجود دارد که اعتیاد به خرید با سایر اعتیادها مشترک است. مانند سایر اعتیادها:

افرادی که بیش از حد خرید می کنند، مشغول خرج می شوند و زمان و هزینه قابل توجهی را به این فعالیت اختصاص
می دهند. هزینه های واقعی برای اعتیاد به خرید مهم است. خرید ویترینی اعتیاد به حساب نمی آید و الگوی
اعتیادآور ناشی از فرآیند خرج کردن پول است.

اعتیاد به خرید بسیار تشریفاتی است و از یک الگوی معمولاً اعتیادآور افکار در مورد خرید و برنامه ریزی برای سفرهای
خرید پیروی می کند.

خرید اغلب به عنوان لذت بخش، هیجان انگیز و تسکین دهنده احساسات منفی توصیف می شود.

پس از خرید، خریدار دچار ناامیدی، گناه، پشیمانی، عصبانیت یا شرم می شود.

خریداران اجباری از خرید به عنوان راهی برای فرار از احساسات منفی مانند افسردگی، اضطراب، کسالت و عصبانیت
و همچنین افکار خودانتقادی استفاده می کنند. متأسفانه این فرار کوتاه مدت است.

چه زمانی باید کمک گرفت

به نظر می رسد خرید اجباری به درمان های مختلف پاسخ می دهد، از جمله:

  • داروها
  • کتاب های خودآموز
  • گروه های خودیاری
  • مشاوره مالی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)

برخی از ویژگی های شخصیتی یافت شده در شخصیت «خردپرستان» به خوبی نشان دهنده توانایی توسعه و
پاسخگویی مناسب به یک رابطه درمانی است که بهترین پیش بینی کننده موفقیت در درمان اعتیاد است.

با این حال، باید توجه داشت که اگرچه برخی از داروها امیدوارکننده هستند، اما نتایج متفاوت است، بنابراین نباید
آنها را یک درمان انحصاری یا قابل اعتماد در نظر گرفت.

 



 

تماس با ما

جهت اخذ نوبت و مشاوره حضوری در زمینه :
مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره فردی، مشاوره گروهی، مشاوره کودک و نوجوان،
مشکلات شخصیتی، استرس، اضطراب، وسواس و …
می توانید از طریق لینک تماس با ما و یا شماره تماس ۰۹۱۹۲۱۳۶۰۲۳ با خانم راحله صادقی (متخصص امور خانواده و ازدواج) تماس حاصل فرمایید.

برای تعیین وقت کلیک کنید.

خانم دکتر راحله صادقی متخصص در امور خانواده و سکس تراپی در زمینه مشاوره خانواده و ازدواج
در این راستا می تواند با استفاده از متدهای بسیار کارآمد راهگشای مشکلات شما عزیزان باشد.

اگر به دنبال مشاوره خانواده تلفنی و آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور هستید
می توانید از طریق لینک تماس با ما و یا شماره تماس ۰۹۱۹۲۱۳۶۰۲۳ با خانم دکتر راحله صادقی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *